مناسب ترین اندازه غرفه
تور های نمایشگاهی با تورک تراول

مناسب ترین اندازه برای غرفه های نمایشگاهی چقدر است؟

نمایشگاه های تخصصی و عمومی عموما مکان های بزرگی هستند که تعداد زیادی از شرکت های تولید کننده و ارائه کننده خدمات در آنها اقدام به احداث غرفه می کنند تا بتوانند خدمات و محصولات خود را به مشتریان و بازدیدکنندگانی که در این نمایشگاه ها شرکت می کنند، ارائه دهند.. مشتریان به جای آنکه منتظر بازاریاب ها بمانند یا در نشریات و رسانه ها و اینترنت به دنبال کالا یا خدمات مورد نیاز خود باشند، می توانند با حضور در یکی از این نمایشگاه ها با انجام مشاوره و بازدید از غرفه های مرتبط با نیاز هایشان ، بهترین گزینه را انتخاب کرده و در همان محل برگزاری نمایشگاه، قرارداد خود را با شرکت یا برند مورد نظر نهایی کنند. البته صرفا شرکت کردن و حضور یافتن در نمایشگاه ها در شناساندن برند مورد نظر به مشتریان کافی نیست. بلکه یکی از مهم ترین نکاتی که یک برند باید برای حضور در نمایشگاه رعایت کند، محل قرارگیری غرفه و جایگاهش است تا بتواند در کنار انبوهی از شرکت های رقیب که در نمایشگاه حضور دارند، برند و نام خود را در بهترین و مناسب ترین حالت ممکن نمایش داده و به مشتریان بشناساند.

 

غرفه، غرفه سازی مناسب و تاثیر آن در جذب مشتری

غرفه را می توان نماینده ی رسمی و معرف یک برند یا شرکت در نمایشگاه ها دانست. مشتریانی که از نمایشگاه ها بازدید می کنند یا مسافران و گردشگرانی که در تورهای نمایشگاهی شرکت می کنند، هیچوقت از کارخانه، کارگاه، چاپخانه و یا شرکت شما بازدید نکرده اند و  آنجا را ندیده اند و حالا تنها با غرفه ی شما در نمایشگاه روبرو شده اند؛ داشتن فرم مناسب این غرفه ها می تواند به میزان بسیار بالایی بر روی مشتری های شما تاثیر بگذارد. همچنین آنها از تمام محصولات یا انبار های شرکت شما نیز بازدید نکرده اند و قرار گیری نمونه ی با کیفیت و خوش رنگ و لعاب محصولات در این غرفه ها می تواند علاوه بر جذب مشتری به سمت غرفه شما، بر نگاه وی نسبت به غرفه، برند و محصول شما تاثر مثبت بگذارد.

 

اندازه مناسب برای فضای غرفه

اندازه متناسب و اصولی فضای یک غرفه نمایشگاهی، از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار در طراحی غرفه ها است. اندازه ی کوچک غرفه با تعداد افراد زیاد در آنها موجب بی نظمی، فضای محدود برای مشتریان و شلوغی و هرج و مرج دراطراف این غرفه ها می شود در مقابل وسیع بودن بیش از حد این فضا نیز موجب افزایش بی نتیجه ی هزینه ها و وجود فضا های پرتی زیاد شده و ممکن است برای مخاطب دافعه برانگیز باشد یا در بهترین حالت توجه وی را جلب نکند. توجه به اندازه فضا غرفه یکی مهم ترین اصول غرفه سازی و طراحی غرفه است. صرفه جویی های بی مورد و بیش از اندازه و افراطی باعث می شود که فضای کوچک،غیر قابل استفاده و غیر کاربردی برای طراحان ایجاد شود که با وجود مشکلات متفاوت هنگام نصب و جمع کردن غرفه در نمایشگاه به علت کمبود مکان کافی، مکان کافی برای دکوراسیون داخلی و نمایش مناسب و درست محصولات و یا  پذیرایی از مهمانان و بازدیدکنندگان نیز وجود نداشته باشد. همچنین گرفتن مکان های بیش از حد نیاز بزرگ علاوه بر افزایش بی مورد هزینه ها می تواند باعث کاهش بازده اثر گذاری غرفه شود. تمامی این موارد لزوم اهمیت دادن و توجه به اندازه مناسب برای فضای یک غرفه نمایشگاهی را بیش از پیش آشکار می سازد.

 

فضای نمایش کالا

ایجاد فضای نمایش کالا یکی از ضروری ترین و تاثیرگذار ترین قسمت های غرفه است که باید به آن توجه داشت. در این بخش متناسب با نظر طراح واندازه فضای مناسب غرفه و البته نمایش انواع کالاهای تولید شده توسط شرکت باید اقدام به معرفی و ارائه ی محصولات کرد و یا کالاها کرد. این محصولات از آن جا که در معرض دید عموم است، باید بسیار با کیفیت باشند تا توجه مشتریان را جلب کنند. اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد و محصولات کم کیفیت جهت نمایش برای مشتریان در غرفه قرار داده شود، تاثیری معکوس روی نظر مشتری خواهد گذاشت.

 

فضای بخش اطلاع رسانی

فضای بخش اطلاع رسانی غرفه در یک نمایشگاه عموما باید متناسب با اندازه ی قرار گیری تعداد غرفه داران حاضر در این بخش طراحی شود و شاید بنا به تعداد این نفرات ،ابعاد این بخش تغییر کند.. اختصاص فضای کوچک برای این قسمت معمولا در هنگام صحبت غرفه داران باعث شلوغی و بی نظمی در این بخش می شود.

 

فضای مذاکره و مشاوره

این بخش علاوه برداشتن فضای کافی برای چیدن مبلمان اداری و میز و همچنین دوری از بخش های شلوغ غرفه، باید فضای نسبتا بازی داشته باشد. این فضا عموما برای مشتریان و سرمایه گذاران جدی و مصمم ایجاد می شود تا پس از نمایش و معرفی محصولات،  برای مشاوره و یا حتی عقد قرار داد با آنها نیز مورد استفاده قرار بگیرد. بزرگ بودن این بخش تا حدودی می تواند اعتبار برند شما را تضمین کند و نام شما یا شرکتتان در یاد مشتریان باقی بماند.

 

فضای نمایش های ویدیویی و تصویری

از دیگر بخش هایی که بیشتر برای غرفه های دولتی یا برند های بسیار مطرح توصیه می شود که از آن استفاده بشود، بخش نمایش های تصویری است. در این بخش علاوه بر قرار گیری مبلمان اداری و دکوراسیون مناسب به دلیل قرار گیری وسایل نور پردازی، صدا برداری و فیلم برداری به فضای بیشتری نسبت به سایر فضاها نیازمند هستید. این بخش نیز برای کاهش سر و صدا و شلوغی در هنگام فیلم برداری و جلوگیری از بروز اختلال در آن باید دورتر از قسمت های شلوغ غرفه قرار گیرد و حتی المقدور بازدیدکنندگان به آن دسترسی نداشته باشند یا فاصله زیادی بین این بخش و بازدیدکنندگان باشد.

 

فضای خدماتی

از دیگر بخش های مورد توجه بازدید کنندگان و مخاطبان در نمایشگاه ها یا تورهای نمایشگاهی، بخش پذیرایی و خدمات است. این بخش نیز بنا به تعداد و ویژگی های فردی مشتریان و متقاضیان صاحب غرفه ها می تواند دارای اندازه ای متغیر باشد. قطعا به این نکته هم توجد دارید که بزرگ تر بودن این فضا به شرط استفاده از مبلمان مناسب و شیک و سایر خدمات پذیرایی به اندازه ی کافی، تاثیر مهمی در جلب نظر مشتریان خواهد گذاشت.

 

فضای انبار

 اختصاص اندازه فضای مناسب و کافی برای انبار کردن لوازم و محصولات اضافی در یک غرفه بسیار ضروری است. اندازه ی این قسمت نیز عموما متفاوت بوده و با توجه به وجود کالا های اضافی موجود در غرفه ممکن است تغییر کند. البته به جای اختصاص دادن فضا های بزرگ به عنوان انبار و صرف هزینه های بسیار زیاد، درست آن است که با نیاوردن محصولات و کالا های اضافی در محل نمایشگاه تا حدودی زیادی از صرف هزینه های اضافی در این زمینه بکاهیم.

 

کلام آخر

ساخت غرفه های نمایشگاهی می تواند مهم ترین تاثیر را در ذهن و نگاه مشتریان داشته باشد.انتخاب فضای مناسب، طراحی داخلی و چیدمان شیک و چشم نواز و ارائه خدمات به موقع از مواردی هستند که در جذب مشتریان و بازدیدکنندگان موثر است.بنابراین ابعاد درست و متناسب این غرفه ها نیز می تواند این تاثیر را دوچندان کند.

فهرست تور های نمایشگاهی مرتبط

مجله گردشگری تورک

5 دلیل شرکت در تورهای نمایشگاهی
آداب و رسوم سرو غذا در سه کشور اروپایی
7 اشتباه رایجی که در تورهای نمایشگاهی باید از آن ها بپرهیزیم
چند نکته کاربردی برای افزایش بازدیدکنندگان غرفه شما در تورهای نمایشگاهی