رفتن به سوئد

رفتن به سوئد

سوئدي‌ها شايد در برخورد اول محتاط به نظر برسند اما كلاً افراد خوش‌ مَشربي هستند كه دوست دارند به شما كمك كرده و سوالات‌تان را پاسخ دهند. براي شناخت بهتر مردم اين كشور بايد سري به گروه‌ها، كلوپ‌ها و سازمان‌هاي غيرانتفاعي سوئد بزنيد. يادگيري زبان سوئدي نيز براي درك بهتر فرهنگ اين كشور به شما كمك مي‌كند. ويژگي معروف اين ملت، عشق به طبيعت است. سوئدي‌ها عاشق اين هستند كه وقت آزاد خود را در جنگل يا كنار دريا بگذرانند. حق استفاده از جنگل‌، دشت، ساحل و درياچه‌هاي سراسر كشور براي همه محفوظ و آزاد است.

يكي از ويژگي‌هاي مهم فرهنگ سوئد، طرفداري آنها از برابري حقوق انسان‌ها است، براي همين به رقابت كردن اهميت نداده و كودكان خود را طوري تربيت مي‌كنند كه خود را برتر از ديگران ندانند. سوئدي‌ها ترجيح مي‌دهند به حرف ديگران گوش دهند تا مطمئن شوند كه بعداً حرف خودشان شنيده مي‌شود. خيلي آرام و با متانت صحبت كرده و كم اتفاق مي‌افتد كه يك سوئدي خشم يا احساسات خود را در محل عمومي نشان دهد. فخرفروشي، تظاهر و افراط را نمي‌پسندند و در همه حال جانب اعتدال را رعايت مي‌كنند؛ براي مثال اهل كار يا تفريح خيلي زياد نيستند. در جريان باشيد كه اگر درصف فروشگاه يا بانك بوديد بايد نوبت را رعايت كرده و به حقوق ديگران احترام بگذاريد. اماكن زيادي هم سيستم نوبت‌دهي دارند كه هنگام ورود، نوبت گرفته و منتظر مي‌شويد تا شماره شما را اعلام كند.

خانواده جايگاه مهمي در سوئد داشته و حقوق كودكان به شدت رعايت مي‌شود. براي اينكه خانواده‌ها بتوانند بهترين مراقبت را از كودكان خود داشته باشند، حق و حقوقي كه به آنها تعلق مي‌گيرد در دنيا مثال زدني است. پدر يا مادر تا 18 ماهگي فرزند مي‌توانند سر كار نروند. هر يك از آنها حق دارند تا سن 8 سالگي و زمان مدرسه رفتن كودك، از حجم كارشان تا 25% كم كنند. كمك هزينه‌اي به پدر و مادر براي 480 روز پرداخت مي‌شود. والدين حق دارند در طي سال براي مراقبت از كودك خود تا 60 روز مرخصي بگيرند. در سفر به اين كشور حتماً متوجه حضور گرم و صميمانه خانواده‌ها در رستوران‌ها و مكان‌هايي از اين دست خواهيد شد. حتي در قطارها هم وسايل و محيطي براي بازي كودكان تدارك ديده‌ شده است.

علي‌رغم محيط آرام سوئد، مهمان‌نوازي در اين كشور اغلب به صورت رسمي است. احتمالاً فقط شما را براي صرف قهوه و كيك به منزل خود دعوت مي‌كنند اما چنانچه براي خوردن غذا دعوت شديد حتماً سر وقت در مهماني حاضر شويد چراكه خلاف اين رفتار نشان‌دهنده بي‌ادبي است. در اين كشور خيلي اتفاق عجيبي نيست كه مهمان تا لحظه آخر در ماشين خود مي‌نشيند يا همان اطراف پرسه مي‌زند تا زمان مهماني برسد! پس زودتر از موعد هم در مهماني حاضر نشويد.

لباس مناسب و آراسته بپوشيد. كفش خود را هنگام ورود به خانه يك سوئدي درآوريد به خصوص در فصل زمستان كه احترام شما به ميزبان را مي‌رساند. اگر براي صرف شام يا مناسبت‌هاي ديگر دعوت شديد، براي تشكر از زحمات ميزبان يك هديه كوچك با خود ببريد. هنگام غذا حتماً دست خود را روي ميز بگذاريد تا در معرض ديد باشد، طبق آداب غذاي اروپايي، چاقو را در دست راست و چنگال را در سمت چپ نگه داريد. قبل از ميزبان شروع به خوردن غذا نكرده و تمام غذاي خود را ميل كنيد، غذاي اضافه در بشقاب نشانه بي‌ادبي است. سوئدي‌ها موضوع كار و خانه را از هم تفكيك كرده‌اند پس سر ميز حرفي از كار نزنيد.

فهرست تور های نمایشگاهی مرتبط

مجله گردشگری تورک

5 دلیل شرکت در تورهای نمایشگاهی
آداب و رسوم سرو غذا در سه کشور اروپایی
7 اشتباه رایجی که در تورهای نمایشگاهی باید از آن ها بپرهیزیم
چند نکته کاربردی برای افزایش بازدیدکنندگان غرفه شما در تورهای نمایشگاهی