تور های اروپا
تور های اروپایی با تورک تراول

آب و هوای ایتالیا

در كوه‌هاي آلپ زمستان‌ها طولاني و شديدند، اولين برف در ماه نوامبر (آبان) مي‌بارد و يخبندان ماه ژوئن (خرداد) هم زياد غير معمول نيست. در فصل اسكي حوالي آلپ قيمت‌ها بالا مي‌رود.

آب و هواي ايتاليا مثل ساير كشورهاي مديترانه‌اي است. تابستان‌هايش گرم و خشك‌اند و ژوييه (تير)، گرم‌ترين ماه سال است. شمال كشور، زمستان‌هاي سردي دارد كه اغلب با برف همراه‌اند؛ بر خلاف زمستان‌هاي ملايمي كه جنوب مي‌گذراند. رشته‌كوه‌هاي ايتاليا، تأثير مهمي بر آب و هوا مي‌گذارند، بنابراين با سفر از اين شهر به آن شهر، ممكن است آب و هواي مختلفي را تجربه كنيد.

همينطور جزيره‌هاي سيسيلي و ساردينيا نيز جزو اين كشور هستند. كشور ايتاليا داراي سواحل درياي ادرياتيك و تيرني است كه هر دوي اين جزاير جزو درياي مديترانه است.همسايگان ايتاليا از شمال كشور فرانسه، سوئد، اتريش و اسلوني است. قسمت شمالي ايتاليا رشته كوه‌هاي مملو از برف وجود دارد ولي قسمت جنوبي آن داراي آب و هوايي گرم است.

درجه حرارت هوا در زمستان از شمال كشور در رشته كوهاي آلپ تا جنوب آن در سواحل مدينترانه متفاوت است. به طور مثال هنگامي كه در ميلان درجه حرارت زير صفر است، درجه هواي ۲۰ درجه سانتي‌گراد را در پالرمو و سيسيلي دارد. اين تفاوت دما در تابستان كمتر حس مي شود. تفاوت بسيار زياد آب و هوايي بين مناطق ساحلي و مركز كشور ايتاليا وجود دارد، كه اين اختلاف هنگام ارتفاع از سطح دريا بيشتر مشخص است. قسمت شمالي اين كشور توسط رشته كوه‌هاي آلپ در حصار است. رشته كوه‌هاي مون بلان در قسمت شمال غربي با ارتفاع ۴۸۱۰ متر بلندترين رشته كوه در كشور ايتالياست. اين رشته كوه در مرز بين ايتاليا و فرانسه در قسمت شمال غربي قرار دارد. رشته كوه هاي ديگري با ارتفاع بيش از ۴۰۰۰ مانند منت روزا و گران پاراديسو نيز وجود دارد. بيشتر اين مناطق در طول سال پوشيده از برف است دماي كمتر از -۳۰ درجه سانتيگراد را نيز در آنجا لمس كنيد.

آب و هواي ايتاليا در نوار ساحل شرقي تأثيرپذير از درجه حرارت درياي ادريتيك و كوه‌هاي اپيننين است. آب و هواي مديترانه در اين منطقه با داشتن تابستان‌هاي گرم و زمستان‌هاي معتدل باعث ايجاد هوايي مطبوع در سرتاسر سال است. اين آب و هوا از جنوب ونيز شروع مي‌شود. به طور معمول قسمت نوار ساحلي شرقي خشك‌تر و كمي سردتر از قسمت غربي است. نيمهٔ شمالي اين نوار ساحلي (بالاي پسكارا) در زمستان سردتر از نيمهٔ جنوبي اين نوار است.

نوار ساحلي غربي مانند نوار شرقي داراي آب و هواي مديترانه‌اي است. با اين تفاوت كه از نوار شرقي مرطوب‌تر و در زمستان گرم‌تر است. در شمال اين نوار جنوا با دماي ۵ درجه سانتيگراد در زمستان و حدود ۲۸ درجه در تابستان قرار دارد. در جنوب آن، نپلس با دماي مشابه در زمستان و كمي گرم‌تر در تابستان وجود دارد. بارش باران در تمامي طول اين نوار ساحلي يكسان و در حدود ۹۰۰-۱۰۰۰ ميلي متر در سال است.

آب و هواي ايتاليا در ناحيه اپنين در قسمت مركزي شبه جزيره ايتاليا قرار دارد. ارتفاع اين منطقه كه به بالاتر از ۲۰۰۰ متر مي رسد، باعث ايجاد سرما و بارش برف در دسامبر و ژانويه شده است. همچنين اين ناحيه باعث تفاوت هوا در قسمت شرقي و غربي كشور نيز مي شود به طوري كه معمولا قسمت غربي هواي شرجي تر با زمستان هاي گرمتر و تابستان هاي يكسان را دارند.

اين دو جزيره كه در قسمت جنوب شرقي ايتاليا قرار دارند، يكي از بهترين مكان‌ها براي لذت بردن از كمترين ميزان بارش و حداكثر ساعت آفتابي در كشور ايتاليا را دارند. ساعت آفتابي به طور ميانگين در زمستان ۴ تا ۵ ساعت و در تابستان به ۱۱ ساعت مي‌رسد. الگرو در ساردينا داراي تابستان‌هايي با درجه حرارت ۳۴ درجه سانتيگراد است. درجه حرارت در سيسيل و پالرمو اغلب ۳۰ درجه است. سيسيل داراي زمستاني خفيف و منحصر به فرد در ايتاليا است. سيسيل در ارتفاع ۳۰۰۰ متري از سطح دريا آتشفشان ام تي اتنا قرار دارد. اين قسمت داراي آب و هواي خشك تر و بارش كمتر (در حدود ۵۰۰-۶۰۰ ميلي متر در سال) و همينطور هواي طوفاني در پاييز و زمستان است.

زمان مناسب براي سفر به ايتاليا

 

بهترين زمان سفر به ايتاليا، بين آوريل تا ژوئن (اواسط فروردين تا اواخر خرداد) است. آن موقع هوا آفتابي است، بدون اين كه زيادي گرم باشد. دور و بر شهرها پر از گل‌هاي بهاري است و توريست‌هاي تابستاني هنوز به آن‌جا سرازير نشده‌اند. در ماه‌هاي ژوييه و آگوست (تير و مرداد) بيشتر ايتاليايي‌ها به جاده مي‌زنند. در اين دو ماه سعي كنيد به آن‌جا نرويد، چون هوا داغ، قيمت‌ها بالا و كشور در حال كباب شدن است.

در عوض، فلورانس در دره‌اي بين تپه‌هاي فراوان قرار گرفته كه باعث مي‌شود گرماي تابستان‌هايش عين آتش جهنم باشد. رم، تابستان گرم و زمستان معتدل دارد. اين وضع آب و هوا تا جنوب هم ادامه دارد: در سيسيلي و ساردنيا زمستان‌ها زيادي معتدل‌اند و تابستان‌ها گرم و خشك و طولاني. از آنجا كه ايتاليا شبه جزيره‌اي در درياي مديترانه است، آب و هواي مديترانه‌اي نيز دارد. البته آب و هواي آن در مناطق مختلف كشور با هم فرق دارند. تابستان‌هاي ايتاليا گرم و خشك و زمستان‌هاي معتدل دارد. جزاير سيسيل و ساردنيا آب و هواي گرم‌تر و خشك تري نسبت به بخش اصلي كشور دارند. كوه‌هاي آلپ و دره پو نيز زمستان‌هاي سردتر و مرطوب‌تري دارند.

فهرست تور های نمایشگاهی مرتبط

مجله گردشگری تورک

5 دلیل شرکت در تورهای نمایشگاهی
آداب و رسوم سرو غذا در سه کشور اروپایی
7 اشتباه رایجی که در تورهای نمایشگاهی باید از آن ها بپرهیزیم
چند نکته کاربردی برای افزایش بازدیدکنندگان غرفه شما در تورهای نمایشگاهی