تور های اروپا
تور های اروپایی با تورک تراول

هزینه ها در اسپانیا

اسپانيا پنجاه و دومين كشور بزرگ جهان است. اسپانيا تقريباً ۴۷۰۰۰ كيلومتر مربع كوچكتر از فرانسه و ۸۱۰۰۰ كيلومتر مربع بزرگتر از ايالت كاليفرنيا آمريكا است . اسپانيا با نام رسمي پادشاهي اسپانيا كشوري مستقل و از اعضاي اتحاديه اروپا است. اين كشور در شبه‌جزيره ايبري در جنوب غربي اروپا قرار دارد. سرزمين اصلي اسپانيا از جنوب و شرق با درياي مديترانه و جبل الطارق، از شمال و شمال شرق در راستاي كوه هاي پيرنه با فرانسه، آندورا و خليج بيسكاي و از غرب و شمال غرب با پرتغال و اقيانوس اطلس هم مرز است .

در سال‌هاي اخير بي‌ كاري به بزرگترين نگراني جامعه اسپانيا تبديل شده است. نرخ بي‌ كاري در سال‌هاي ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ (۱۳۸۵ و ۱۳۸۶) ۸٪ بود كه پس از بحران مالي به ۲۰٪ در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) و ۲۵٪ (۵۶٪ در بين جوانان) در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) رسيد . از سال ۲۰۰۰ (۱۳۷۸) بدين سو اسپانيا با رشد بالاي جمعيت حاصل از موج مهاجرت روبرو بوده است. هجوم ناگهاني مهاجران كه هم اكنون نيز تا حدودي ادامه دارد به ويژه ورود غير قانوني با قايق باعث بروز تنش‌هاي اجتماعي در اسپانيا شده است . نتيجه اي كه طرح‌هاي بازگشت داوطلبانه ي مهاجران براي تشويق مهاجران به خروج از اسپانيا نتوانست انجام دهد توسط بحران اقتصادي و با اوج‌ گيري آن طي سال‌هاي ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ انجام شد و ده‌ها هزار مهاجر به خاطر نبود كار كشور را ترك كردند . تنها در سال ۲۰۱۱ نيم ميليون نفر اسپانيا را ترك كردند . براي نخستين بار در قرن بيست و يكم نرخ خالص مهاجرت در اسپانيا منفي شد و ۹۰٪ افرادي كه كشور را ترك كردند مهاجران خارجي بودند .

اسپانيا كشوري چند زبانه است . اسپانيايي يا اسپانيولي (در قانون اساسي به نام كاستيلي ذكر شده است) زبان رسمي تمام كشور به حساب مي‌آيد و طبق قانون وظيفه و حق هر اسپانيايي است كه اين زبان را بياموزد . از نظر فرهنگي اسپانيا يك كشور غربي است. به خاطر وجود جنبه‌هاي قدرتمندي از ميراث فرهنگي روم در تمام زواياي زندگي اسپانيايي‌ها، اسپانيا كشوري لاتين به حساب مي‌آيد . اگر بخواهيم توزيع هزينه هاي زندگي در اسپانيا را بصورت آماري بررسي نماييم به صورت كاهشي از بيشترين هزينه ها كه مربوط به مايحتاج زندگي و خورد و خوراك مي باشد ۲/۲۷ درصد از هزينه ها را شامل مي شود و اجاره ي ماهانه ي آپارتمان كه ۷/۲۲ درصد از هزينه ها را شامل مي شود نام مي بريم . سپس هزينه ي غذا در رستوران ها كه ۲/۱۷ درصد و هزينه هاي حمل و نقل و رفت و آمد و جابجايي كه ۷/۱۳ درصد از هزينه ها را شامل مي شوند، به ميان مي آيند . در انتها هزينه هاي عمومي مثل آب و برق و گرمايش ساختمان و اينترنت و هزينه ي تلفن همراه به صورت ماهانه كه مجموعأ ۱/۸ درصد و ورزش، تفريحات و اوقات فراغت كه مجموعأ ۳/۷ درصد و همچنين هزينه هاي پوشاك كه ۷/۳ درصد از هزينه ها را در بر مي گيرند .

حدود هزينه ها در اسپانيا براي اجاره ي خانه در هر ماه را مي توان براي يك آپارتمان يك خوابه در مركز شهر در محدوده ي بين چهارصد تا ششصد يورو و يا به طور ميانگين پانصد يورو در نظر گرفت . همچنين اجاره ي ماهانه ي يك آپارتمان يك خوابه در خارج از مركز شهر بين سيصد يورو تا چهارصد و پنجاه يورو و به طور ميانگين سيصدوهفتاد يورو مي باشد . يك آپارتمان سه خوابه در مركز شهر از حدود ششصد يورو تا يكهزار يورو اجاره ي ماهانه دارد كه بطور ميانگين هفتصد و پنجاه يورو در نظر گرفته مي شود و اگر همين آپارتمان سه خوابه را در خارج از مركز شهر اجاره نماييد بين چهارصد و پنجاه تا هفتصد و ده يورو ماهانه كه تقريبا به طور ميانگين پانصد و شصت يورو مي باشد، بايد هزينه ي اجاره بپردازيد .

به طور كلي در خريد منزل و آپارتمان، حدود قيمت ها براي هر متر مربع در مركز شهر بين هزار و هشتصد يورو تا سه هزار و پانصد يورو متفاوت است ( به طور ميانگين دو هزار و پانصد و پنجاه يورو ) و قيمت هر متر مربع در خارج از مركز شهر از هزار و سيصد و چهل يورو آغاز و تا حدود دو هزار و پانصد يورو بالا مي رود ( به طور ميانگين هزار و هفتصد و هفتاد يورو ) حقوق ماهانه به طور متوسط پس از كسر ماليات بين هزار تا هزار و پانصد يورو مي باشد و ميانگين حقوق ماهانه حدود هزار و دويست يورو مي باشد . همچنين نرخ درصد بهره ي وام مسكن به طور سالانه بين سه تا چهار و چهارده صدم درصد و به طور ميانگين ۴۸/۳ درصد مي باشد . هزينه هاي عمومي مثل آب، برق، گرمايش، زباله و … براي يك آپارتمان به اندازه هشتاد و پنج متر مربع ميان حدود هشتاد و پنج تا صد و هفتاد يورو در ماه و ميانگين به اندازه ي صدو بيست يورو هزينه خواهد داشت . براي اينترنت و ADSL نامحدود با سرعت ۶ مگابيت در ثانيه بين بيست و پنج تا چهل يورو و بصورت ميانگين سي و سه يورو هزينه و براي تعرفه ي محلي پيش پرداخت تلفن همراه، بدون تخفيف يا طرح هاي خاص در يك دقيقه بين ۰۸/۰ تا ۲۰/۰ يورو و به طور ميانگين آن ۱۳/۰ يورو بايد پرداخت شود . مي توان گفت در اسپانيا به نسبت، شاخص هزينه هاي اجاره ي آپارتمان مناسب و استاندارد و در سطح پاييني از هزينه ها مي باشد و شاخص هزينه هاي پرداختي در رستوران ها در اين كشور نيز تاحدي متعادل و كمي از سطح نرمال بالاتر مي باشد. بر اساس آمار در زمينه ي كيفيت زندگي در كشور اسپانيا، شاخص قدرت خريد مردم، ميانه و شاخص امنيت و ايمني و شاخص بهداشت و درمان در سطح مطلوب و ايده آل است . از نظر شاخص هزينه ها به نسبت درآمد افراد در جامعه نيز تا حدي معتدل مي باشد و به طور كلي كيفيت زندگي در اسپانيا خوب و تقريبأ رضايت بخش است . در صورتي كه هرگونه تمايل به دانستن اطلاعات در زمينه ي اسپانيا و درخواست مشاوره براي آگاهي از چگونگي و قابليت انجام اقدامات شما براي اين كشور را داريد، مي توانيد با مؤسسه ي حقوقي ملك پور تماس گرفته و از راهنمايي مشاورين مجرب اين مجموعه بهره مند شويد .

صنايع دستي و سوغات اسپانيا

والنسيا سومين شهر بزرگ اسپانيا است. در اين شهر ديدني هم مانند همه‌ي شهرهاي بزرگ دنيا، محصولات و كالاهاي فراواني عرضه مي‌شود. والنسيا مقصد فوق‌العاده‌اي براي خريد است. فروشگاه‌ها و مراكز خريد متعددي دارد. مراكز اوت لت را هم به اين مراكز خريد اضافه كنيد. در اين اوت لت‌ها مي‌توانيد محصولات برندهاي برتر را در زمينه‌هاي مختلف با تخفيف‌هاي فوق‌العاده‌اي بخريد.

  • علاوه بر اين، مراكز خريد و بوتيك‌هاي زيبا و مجلل اين شهر، ميزبان برترين برندهاي دنيا در زمينه‌ي مد، پوشاك، اكسسوري، زيورآلات، عطر، لوازم آرايشي و… هستند. اما هر شهري علاوه بر اين كالاهايي كه هر كجاي ديگر دنيا هم مثل آنها پيدا مي‌شود، سوغات خاصي دارند كه فقط مخصوص همان منطقه است. در ادامه با تعدادي از اين سوغاتي‌هاي والنسيا آشنا مي‌شويم.
  • والنسيا به توليد چيني و سراميك شهرت دارد. يكي از بهترين سوغاتي‌هايي كه در سفر به اين شهر مي‌توانيد خريداري كنيد، ظروف و وسايل آشپزخانه است. اگر به چيني و سراميك علاقه داريد، علاوه بر خريد مي‌توانيد از موزه‌ي سراميك در كاخ باشكوه و ديدني Marquis of Dos Aguas بازديد كنيد.
  • در ميدان Plaza Redonda و خيابان‌هاي مجاور، فروشگاه‌هاي داخل و خارج سنترال ماركت مي‌توانيد اين سوغات رنگارنگ و زيبا را خريداري كنيد.
  • در والنسيا بر خلاف ساير شهرهاي بزرگ اسپانيا، صنايع دستي سنتي هنوز هم در معرض فروش قرار مي‌گيرد. اگر به صنايع دستي سنتي علاقه داريد، محصولات چرمي و حصيري دست‌ساز را مي‌توانيد از فروشگاه‌هاي اطراف سنترال ماركت خريداري كنيد.
  • آيا مي‌دانستيد كه در دوران روم، روغن زيتون اسپانيا، از تمام انواع روغن‌هاي زيتون ارزشمندتر و باكيفيت‌تر بوده است؟ شايد بد نباشد كه در سفر به والنسيا يك شيشه از اين مايع طلايي رنگ را به عنوان سوغات خريداري كنيد و از كيفيت آن لذت ببريد. انواع روغن زيتون را مي‌توانيد از سنترال ماركت و سوپرماركت‌هاي El Corte Inglés خريداري كنيد.
  • اگر در خانواده و نزديكان‌تان كسي هست كه عاشق فوتبال باشد حتما اين سوغاتي را دوست خواهد داشت. بزرگ‌ترين فروشگاه باشگاه فوتبال والنسيا در نزديكي سيتي هال در ميدان Plaza de Ayuntamiento قرار دارد. اگر به دنبال سوغات ارزان هستيد، مي‌توانيد در فروشگاه‌هاي مختلف سوغات، يادگاري‌هايي از قبيل جاكليدي، تنديس‌هاي كوچك از شخصيت‌هاي مشهور، ماكت‌هاي كوچك از آثار ديدني والنسيا، كارت‌پستال و … را خريداري كنيد. سوغاتي‌هايي كوچك با يك پيام بزرگ: اينكه ما در طول سفر هم به ياد عزيزان‌مان هستيم.
  • تنوع غذايي در اسپانيا

شيوه‌هاي آشپزي در اسپانيا با بسياري از كشورهاي دنيا متفاوت است و نتيجه‌ي گردهم‌آمدن فرهنگ‌ها از مناطق مختلف اين كشور است. با اينكه رستوران‌هاي اسپانيايي به آشپزي‌هاي جديد و امروزي معروف هستند، اما آنچه در تمام غذاهاي اسپانيايي هميشه رعايت مي‌شود، سادگي است. هميشه از مواد غذايي تازه استفاده مي‌شود و براي اين‌كه اين مواد طعم طبيعي خود را داشته باشند، آن‌ها را خيلي كم تغيير مي‌دهند.

مسلما معروف‌ترين غذاي اسپانيايي، «پاتاتاس براواس» است كه در آن از تكه‌هاي سيب‌زميني پخته‌شده استفاده مي‌شود. اين سيب‌زميني‌ها از بيرون ترد و از درون نرم هستند. سس اين غذا در نقاط مختلف متفاوت است اما معمولا از آيولي (تهيه شده از سير و روغن زيتون و گاها تخم‌مرغ) استفاده‌ مي‌شود.

پائيا يك غذاي والنسيايي تهيه شده از برنج است كه در تمام اسپانيا يافت مي‌شود. سبزيجات و غذاهاي دريايي مخلوط همراه با برنج در يك ماهي‌تابه كم‌عمق پخته مي‌شود. «سوكارات»، برنج تردي كه در ته ماهي‌تابه قرار مي‌گيرد، قسمت اصلي غذا را تشكيل مي‌دهد.

اروز نگره (Arros negre) كه به نام «پائياي سياه» نيز شناخته مي‌شود، غذايي تهيه شده از برنج و مركبِ خارج شده از ماهي مركب است كه از والنسيا و كاتالان مي‌آيد.

چوريزو (chorizo) گوشت نمك‌سود و خشك‌ شده است. اين سوسيس شيرين يا ادويه‌دار، دودي يا غيردودي، معمولا يا در تاپاس (پيش‌غذاي اسپانيايي) يا در سوپ‌ها خورده مي‌شود.

پنير مانچگو (manchego) از شير گوسفند مانچگا كه در منطقه لا مانچا (La Mancha) زندگي مي‌كند تهيه مي‌شود.

محل اقامت و هتل در اسپانيا

اگر برنامه داريد كه اواسط ماه مارس به والنسيا سفر كنيد، قبل از ترك خانه‌تان از رزرو قطعي هتل در والنسيا مطمئن شويد. اين وقت سال بيشترين تعداد مسافر وارد اين شهر مي‌شوند و شايد براي جاي خالي در هتل موردنظرتان به مشكل برخورد كنيد. پيدا كردن محل اقامت در سويل كار سختي نيست. شهر در تمام فصل‌هاي سال ميزبان توريست‌هاي بسياري است و هتل و اقامت‌گاه‌هاي زيادي براي سليقه‌هاي مختلف دارد. ولي حواس‌تان باشد كه در اسپانيا هميشه يك برنامه‌اي برپاست و براي گرفتن هتل موردنظرتان بايد زود دست به كار شويد، وگرنه مجبوريد در هر هتلي كه خالي مانده باشد اتاق بگيريد. مجموعه‌ي هتل‌هاي سويل، بسيار متنوع هستند، اما يك هتل سه ستاره‌ي استاندارد در مركز شهر حداقل پنجاه يورو براي دو نفر در هر شب هزينه دارد

صورتحساب هتل ها و رستوران ها در اسپانيا شامل 15% حق سرويس است لذا بيش از حد انعام ندهيد، رقم رايج انعام به كارمندان هتل 0.5 تا 1 يورو ( اگر در هتل خيلي لوكس اقامت داريد اين رقم تا 5 يورو مي رسد) و در رستوران ها اگر خيلي دست و دلباز باشيد 5 تا 10 يورو است.

فهرست تور های نمایشگاهی مرتبط

مجله گردشگری تورک

5 دلیل شرکت در تورهای نمایشگاهی
آداب و رسوم سرو غذا در سه کشور اروپایی
7 اشتباه رایجی که در تورهای نمایشگاهی باید از آن ها بپرهیزیم
چند نکته کاربردی برای افزایش بازدیدکنندگان غرفه شما در تورهای نمایشگاهی